2014. január 21., kedd

Tanulni NEM CIKI!!!!!


Sziasztok!

Zsolti vagyok ismét. Némi bűntudattal léptem be a bloggerbe. A csúnya igazság az, hogy elhanyagoltam a blogot. Ezen nincs mit szépíteni. Mentségemre szolgáljon itt volt a karácsony, az újév, az osztályozóvizsga és tegnap pedig egy angol verseny. 

Bevallom őszintén, én magam is gondolkoztam egy hasonló összefoglalóban, mint Csenge, de szerintem mindenki jobban járt, hogy végül tőle olvashattunk egy remekbe szabott brilliáns fogalmazást. Éppen ezért mára valami egészen mást hoztam!

Mivel mostanában már emelt órákra járok, újfent nyelvvizsgára készülök, igyekszem jobban odatenni magam a tanulás terén (mert ez már beleszámít a továbbtanulásba!), így elkezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy miképp tehetném alaposabbá, maradandóbbá a megszerzett tudást úgy, hogy közben valahogy időt is spórolok. Beszereztem ugyan Christian Grüning - Az eredményes tanulás titka című művét, de mindeddig még nem jutottam el odáig, hogy el is olvassam. Némiképp az interneten való kattintgatás gyorsabb megoldásnak tűnt a NAGY TITOK felderítésének ügyében.
Lényegében három oldal cikkeit olvasgattam: http://tanuljtanulni.hu/http://angolnyelvtanitas.hu/ (mindkét oldal Szalai Gabriella munkásságának tudható be, valamint diputa trainerünk blogját, http://speckoped.blogspot.hu/-t.


Némi bevezető után nem nehéz kitalálni, hogy a mai bejegyzésben abban szeretnélek segíteni téged, kedves Olvas, ki lehetsz iskolapadot koptató diák vagy akár ismereteit autodidakta módon bővíteni kívánok felnőtt, hogy a kívánt/szükséges tudást könnyebben megszerezd.

Először is fel kell ismernünk azt a tényt, hogy az emberi agy egy nagyon különleges "rendszer". Sokkal könnyebben megjegyez dolgokat, ha azok vizualizálva vannak. Sőt minél több érzékünketm képességünket vonjuk be a tanulásba, annál könnyebben megragadnak a dolgok. De hogyan is vizualizáljunk mondjuk egy kétoldalas töri leckét? Ha szerencsénk van, akkor a lecke eseményeket érint. Így miután elolvastuk a szöveget, keressünk képeket a benne szereplő személyekről és helyszínekről, akár a könyvben, akár az interneten, majd hunyjuk be a szemünket és képzeljünk el az adott eseménysort, olyan alapossággal amilyennel csak lehet. Ha pechünkre csak rendeletekről, békéről, politikai irányzatokról szól a lecke, akkor se csüggedjünk! Most vázlatot fogunk írni. Személyes tapasztalatom az, hogy a szövegben azokat a részeket érdemes aláhúzogatni, amelyeket a vázlatunkban megemlítünk. Fontos tanács hogy továbbiakban ne az aláhúzott szavakat tanuljuk, mindjárt ki is fejtem, hogy miért. Tehát most neki fogunk a vázlatnak a szövegből kiemeltek alapján. Először is vizsgáljuk meg, hogy a kiemeltek között is melyek a legfontosabb pontok, olyan dolgok amihez más tartalmi elem, megtanulandó is kapcsolódik. Ezek esetében alkalmazzunk speciális jelölést (én aláhúzom csillagozom felkiáltójelezem egyszerre). Ilyen szempontból a gondolat vagy elmetérkép is klassz megoldás lehet, melyre a SpeckoPed-en találunk példát. Ebből láthatjuk, hogy ha csak a szövegben aláhúzottakat olvasgatjuk újra és újra, akkor ugyanannyi energiát fektetünk a FONTOS és a KEVÉSBÉ FONTOS megtanulására, ami persze pocséklás, mert célunk az idő megtakarítás. Ezután vagy keressünk egy tanulótársat, anyukát, apukát, kis vagy nagytestvért, akinek felmondhatjuk a vázlat alapján a leckét vagy csak próbáljuk magunknak elmagyarázni. Aztán próbáljuk el is szakadni a vázlattól, de ha néhol elakadunk nézzünk nyugodtan bele, ITT MÉG SEMMI SEM MEGY ÉLESBEN! Nyelvtanulóknak plusz tipp, hogy próbáljuk meg idegen nyelven összefoglalni a leckét, így egyszerre bővítjük szókincsünket (ha kell nyugodtan szótárazzunk) és tanuljuk meg a leckét.



Másodszor célszerű megvizsgálni egy napunkat: mennyi időt töltünk semmitevéssel, esetleg olyan tevékenységgel amikor nem fókuszálunk valamire különösebben. Ilyen például a buszozás, a vacsorázás, jobb esetben a szünet. Első tipp vegyük fel a leckét mp3 lejátszónkra, vagy telefonunkra és egy fülessel egyszerűen hallgassuk a leckét, így mikor ténylegesen nekikezdünk a tanulásnak, már nem lesz a lecke újdonság. Vannak persze emberek, akik utálják visszahallani a hangjukat (mint pl. jómagam), nekik azt javaslom, hogy ilyenkor csak olvassák át nagyjából a leckét, vagy annak csak egy részét, és próbálják felidézni mit is olvastak, mi mivel volt kapcsolatban. Magyarán FÓKUSZÁLJUNK AZ ÖSSZEFÜGGÉSEKRE! Az összefüggéseket szereti az agyunk, mert könnyen megjegyezhetőek. Vegyük például a törit: XY tesz egy politika lépést, és ez elvezet egy MZ fontos eseményhez. Önmagukban nehezebb lenne őket megjegyezni, így viszont kaptunk egy kisebb történetet. Vagy például a fizika: sebesség= megtett út osztva eltelt idő; ha elindulok valamerre, akkor értelemszerűen közben telni fog az idő is (ha csak nem valami sci-fibe csöppentem). Mostmár csak az a kérdés, hogy milyen gyorsan jutottam el A pontból B pontba, és ez pedig a sebesség.



Harmadszor, és mára utoljára beszélnék a tanulókártyák módszeréről. Elkészítésük kissé időigényes,
de nagyon praktikusak, mivel bárhová magunkkal vihetjük őket, és szinte ott, és akkor olvassuk el a lecke fő pontjait, amikor mi szeretnénk. Ez elsősorban szavak tanulásánál nagyon hasznos, de matek, fizika képleteknél, történelem évszámok esetén is nagyon jól alkalmazható. Lényegében a dolog úgy néz ki, hogy van egy zsebre tehető kártyánk, amelyen van egy szó, a másikon pedig a szó jelentése+a szó valamilyen szószerkezetben, vagy mondatba foglalva. Apropó, szavakat mindig példamondatokkal, vagy legalább szószerkezettel tanuljuk. Így könnyebb, az összefüggések, a társítás miatt+ megtanuljuk a szót alkalmazni is. Azt is olvastam, hogy új szó esetén, minél hamarabb és minél több mondatot fogalmazzunk meg akár magunkban, akár hangosan, így elraktározható a hosszútávú memóriában. Jó hír, hogy tanulókártya program már létezik, mely letölthető számítógépünkre, vagy akár okostelefonunkra is. Kedvünk szerint szerkeszthető, bővíthető. Véleményem szerint nagyszerű találmány.


A dolgod csak annyi, hogy feltelepíted a programot, letöltöd a kártyákat, megnyitod a programot, majd a kártyákat, és már minden be is lesz töltve. A legjobb az egészben az, hogy beállíthatod, hogy hány kártyát tanulj meg egy nap, valamint hogy naponta ki is kérdezi a korábban megtanultakat.

Na ennyit mára, remélem hasznos volt.

Jó éjt! 


1 megjegyzés:

  1. Azt azért kicsit sajnálom, hogy a Matek A1 vizsgához ez a felkészülési mód nem jó :P Sebaj, ha majd odajutsz, fejleszd tovább :D

    VálaszTörlés